onsdag 24 augusti 2011

Martyrskap

Vad innebär det att vara ett offer och en martyr? Hur kan man ta sig ur det? Offerrollen och martyrskapet har som konsekvens en stor maktlöshet och frustration. Sluta vara offer och bli maktfull.

Vid en första anblick kan det nog vara lockande att vara ett offer och en martyr. Det kan se ut som att det finns vinster med att att skapa ursäkter och skuld, bekvämt att skylla på andra och att styra genom skuld. Samtidigt blir man oerhört maktlös, kraftlös, negativt sårbar och rädd.

Jag inser att man kan aldrig förändra en annan människa och hatar när folk skyller misslyckanden och livssituation på andra människor. Det innebär att bli oerhört maktlös och lägga över ansvaret och initiativet på andra personer som man kanske upplever som elaka och ondskefulla.

Det är bättre att ställa sig upp och säga: "Jag är ansvarig för att jag har dessa människor omkring mig och nu bestämmer jag mig för att ta makten och jag bestämmer mig för att ta plats i mitt eget liv"... den dagen tar du makten i ditt liv och den dagen har du avslutat offerskapet och påbörjat resan mot att skapa det liv du innerst inne vill ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar