fredag 30 januari 2009

Kommunikationstankar

I nuvarande kurs läser vi kommunikation med allt vad det betyder; krishantering, bemästrings strategier, ohälsa, utvecklings psykologier och kommunikations varianter. I det senare finns det radiomodell, det finns McGuires modell och så har vi då transaktions analysen.... I TA utgår man från vilket synsätt man har på sig själv och andra. Dvs Jag är OK men inte du, Du är OK men inte jag eller så Jag är OK och du är OK. Det beror väl på självförtroende och inställning mm.

I kattvärlden uppträder en massa människor konstigt (i mina ögon), man ser ner på andra för småsaker, anser sig vara bättre än andra. Ja ni förstår... I dessa fall skulle inte TA funka alls för då är man inte på samma nivå. Detta är nog ett av svaren på varför folk inte bryr sig om att ens försöka vara trevliga. OM jag anser att jag är mycket bättre än andra så varför skulle jag ens idas....

Nåja, ha lite överseende med en svamlande amatör psykolog och hennes tolkningar. Men tänk på att kanske det finns ett korn av sanning.....

Kiss an Goodbye S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar