torsdag 26 maj 2011

Hur individuell är skolan?

Jag vet att jag kommer få på truten av mer insatta i skolvärlden, men som morsa kan man inte låta bli att undra....
Skolan ska låta barnen vara individuella, lära sig på egen nivå, i egen takt(?) osv. Men tanken slår mig att vid varje utvecklingssamtal så verkar det finnas en mall som ska gälla alla barn. Den som inte hinner eller kan lära sig det som står i kursmålen får ett åtgärdsprogram uträttad åt sig. För att hinna med det som ska göras på terminen. Detta funderar jag över...
Om skolan är styrd efter den enskilda eleven och dess behov, hur kan man då räkna med att 32 ungar ska vara på samma nivå vid samma tidpunkt. Om de inte är det blir det åtgärdsprogram för att nå dit.
Min fråga är då: Är skolan individuell?
Alla ungar ska i samma ålder kunna samma sak vid samma tidpunkt.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar