torsdag 30 april 2009

Tankar och minnen

Sista april väcker minnen och nostalgi till liv, men samtidigt så tänker jag på alla som råkar/råkat illa ut. I ungdomen var sista april en riktig festardag, jag kommer själv ihåg min första fylla hur man blev bjuden kors och tvärs av äldre egna kompisar och mina föräldrars kompisar. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att bjuda dotterns kommande tonårspolare på rent brännvin direkt ur flaskan. Jag kom ihåg när man dagen efter kollade in brasan och fann kompisar sovande intill brasan och man bara skrattade och sa; Men .... har du sovit här i år igen?! Var det inte kallt? En sista april skulle bästa kompisens morsa och farsa bort så vi rustade för fest hemma hos henne. Vi visste att de skulle komma hem 1: maj på kvällen så vi städade järnet. Tilltaget lyckades inte riktigt för rumsbordet var inte lika helt som när de åkte och dessutom hade vi städat bättre än det var innan dom for.....Kan man säga att det var tider det???? Idag skulle jag verkligen inte vilja släppa ut min dotter på såna upptåg och vill knappt gå ut och kolla brasa i sånt område själv fastän jag är vuxen. Sista året brasan tändes på Udden så gick vi dit för att kolla. Nyktra tack och lov, vi fick gå hem ganska snart då en flaska bara kastades upp i luften och ramlade rakt ner i skallen på H, med blodet rinnande över ansiktet och en av mina vantar som stoppande gick vi hem och kom fram till att så var det inte när vi var unga, vill jag åtminstone tro.

För 2 år sen kollade vi in brasan på Cuba, dottern var med och vi fick gå hem tidigare då hon var så himla rädd för sina kompisar fulla föräldrar.
Vad blir då kontentan av detta resonemang? Egentligen ingenting för det var inte bättre för 25 år sen än nu, antagligen kommer man bara ihåg det som var kul och minns inget annat eller så var det lugnare ungdomar och mindre hemskheter förr mot nu. Jag har inget svar, bara ett påstående; Ta´t lungt allihopa! Skjut inga raketer i fyllan, bjud inte ungdomar på nåt starkt men njut av att våren är på väg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar