tisdag 24 februari 2009

I huvudet på en studerande...

Jaa hörrni, vad rörs sig i huvudet på mig. Hmm en himla blandning just nu. Kommande tenta i mikrobiologi, semlor, skidor som ska med dottern till skolan i morgon, åsikter av varierande slag och mycke mycke mer. Så vad har studenten gjort idag då: dammsugit, tvättat, fikat med svärmor, fikat med vännen K, arbetat med hembygdsföreningens papper, lagat mat, löst korsord, bloggat och fotat kattungar. Vad borde studenten ha gjort: hon borde ha städat mera, vikit tvätt, pluggat, betalt räkningar och massor mera. Vad tycker studenten då? Jo en jävla massa om det mesta. Tyvärr är det så! Men med åldern har jag lyckats behärska dem och känner inte längre samma sug efter att ge uttryck för dem. Antagligen för att fokuset har förändrats, det är andra saker som är viktigare nu. Barn kan vara en av de orsakerna. Det som tidgare fyllde vardagen känns otroligt mycket mindre viktigt nu. Varför? Ja en orsak kan vara att egocentreringen måste släppa, JAG:et måste ta midre plats för nån annan behöver det bättre, nån annans jag behöver stärkas. Mitt j-vla ego är stort nog blir kontentan av detta svammel.

1 kommentar:

  1. -ÖÖÖ, ok!Egolina eller ej,vad spelar det för roll, barnen gör att man som vuxen kan förstå sig på sigsjälv. De är ju trots allt en spegling av dej själv, de gör och uttrycker sig som en och lyssnar på en men det är fortfarande görandet som är viktigt...ta tex. rökare, deras barn får veta tidigt att det är fel att röka, de är skadligt för kroppen...men vad tror du de gör??de flesta röker precis som deras föräldrar.
    du har så rätt att fokuset blir förflyttat, och det till det bättre...tycker jag!!

    SvaraRadera