torsdag 26 februari 2009

Attityd eller auktoritär


Nu mina kära vänner vill jag veta vad ni tycker. Hur är det med meningen av orden i rubriken? Attityd? Positivt eller negativt? Vad är egentligen att ha attityd? Vara annorlunda, sticka ut från mängden, ha åsikter och skapa en påhittad figur? Får man ha attityd eller störs människor i omgivningen av det? Är att ha attityd att vara kaxig och säga åt folk att fara och dra?

Auktoritär? Vad är betydelsen av det? Vara bossig och bestämmande? Kanske bry sig om eller inte bry sig om?

Jag vet jag att jag är bossig, vet att jag i grupper där ingen tar kommando "rycker" in för att så att säga styra upp, ordna nån struktur, komma vidare i arbete eller resonemang, skapa debatt. När kompisar mår dåligt gå in och säga till tredje part att; Du! Nu tar jag över, jag är ändå här och du är en bit bort." Är det att vara auktoritär eller bry sig?

Kan man får vara auktoritär och ha attityd och ändå ha kompisar kvar? Svaret kan vara; att lär man sig se bakom fasader kanske man står ut och är kvar, kan man inte analysera och studera så lämnar man.

Hur är det sen när folk skapar en egen attityd? Då är många snabba att sätta etikett och stoppa i fack och det understödjer attityden så personen i fråga helt plötsligt är etiketterad som nån speciell. Som kanske "den sura", "den högfärdige" "den besvärlige" eller "den man inte kan umgås". Ingen bryr sig att ta reda på vem som etiketten satts fast på.

Aja, skitsamma. Ännu en hemma snickrad analys om folk man umgåtts med! Take it or leave it!!!


Attityd kramar!!!!!

2 kommentarer:

  1. God morron!!
    Det är klart att alla har någon form av attityd och att man får utlopp för den i olika situationer, på jobbet , i kompisgänget el. på nätet tex i en blogg/forum/hemsida.På tal om attityd såg jag en hemsida med "kvalitets uppfödning" igår!!Vad innebär kvalitets uppfödning??!!
    Skulle man då kontra med min "älskade skräp uppfödning"?Jag tyckte det var attityd om något, och hoppas de är vad de lovar!!Själv är egot fyllt till brädden ,som ni vet...(jobb,familj,katter,hus och barn)att ha alter egon är väl aldrig fel!!Rosa russin,skäggmannen el. dojdoj :-Smaskens fillibajs!!
    Nä, nu ska Fru Qurrazz sluta svammla
    kramar till fröken (häxan sur tant)(hi hi, på tal om etiketter)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja att folk såg mig som en tjej med attityd! ;) Tyvärr tror jag inte det, för mig har attityd en hyfsat possitiv klang iaf...
    Mer attityd åt folket!!!
    Kram

    SvaraRadera